Πειραματικό σκάφος για τη συλλογή πληροφοριών που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την ασφαλή επιστροφή των διαστημικών σκαφών στη Γη, θα εκτοξεύσει η Ευρώπη.
Η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία υπέγραψε συμβόλαιο με ιταλική εταιρεία για την κατασκευή του EXPERT, ενός κωνόσχημου δοκιμαστικού οχήματος. Το EXPERT θα εκτοξευθεί σε ύψος 105 χλμ πριν ξαναπέσει στο έδαφος και προσγειωθεί με αλεξίπτωτο. Τα δεδομένα που θα συλλεχθούν, θα συμβάλλουν στη βελτίωση των μοντέλων που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση των συνθηκών κατά την επανείσοδο των διαστημικών οχημάτων στη γήινη ατμόσφαιρα.
Οι τεχνικές καινοτομίες θα εφαρμοστούν κατά πάσα πιθανότητα στο ARV, το ευρωπαϊκό όχημα μεταφοράς φορτίων και αστροναυτών στο διάστημα. Οι μηχανικοί έχουν ήδη αρχίσει την έκθεση των τεχνικών προδιαγραφών για το σκάφος, προκειμένου να πάρουν την υπουργική έγκριση για να περάσουν στο στάδιο της υλοποίησης το 2011.
Το EXPERT (Experimental Re-entry Test-bed) θα έχει μήκος μόλις 1,5 μέτρο και βάρος που δεν θα ξεπερνά τα 450 κιλά. Θα μεταφέρει περίπου 15 όργανα μέτρησης τα οποία θα καταγράψουν μία σειρά αεροδυναμικών και αεροθερμοδυναμικών φαινομένων, συμπεριλαμβανομένων των μεταβολών θερμοκρασίας και πίεσης που υφίσταται το όχημα καθώς εισέρχεται στην ατμόσφαιρα.
Λόγω του χαμηλού ύψους εκτόξευσής του, το EXPERT δεν θα φτάσει την μέγιστη ταχύτητα την οποία αναπτύσσουν τα διαστημικά οχήματα. Ωστόσο, η ταχύτητα των 5 χλμ ανά ώρα είναι επαρκής ώστε να συνάγουν οι επιστήμονες τα συμπεράσματά τους.
«Είναι καθ' ολοκληρίαν σχεδιασμένο έτσι ώστε όχι να προσομοιάσει ένα τελικό λειτουργικό σύστημα αλλά να παράγει τα αεροδυναμικά και φυσικά φαινόμενα που θέλουμε να διερευνήσουμε», εξήγησε ο Marco Caporicci, επικεφαλής του τμήματος μεταφοράς και επανεισόδου στη διεύθυνση των επανδρωμένων διαστημικών πτήσεων της ESA.
To ARV (Advanced Re-Entry Vehicle), είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση του μεταφορικού σκάφους ανεφοδιασμού που η ESA ήδη χρησιμοποιεί για τις πτήσεις στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Προς το παρόν, το φορτηγό σκάφος καταστρέφεται με ελεγχόμενη έκρηξη στην ατμόσφαιρα στο τέλος της αποστολής του. Οι βελτιώσεις στο ARV θα εξοπλίσουν το σκάφος με ένα θαλαμίσκο με όλες τις απαραίτητες τεχνολογίες για ασφαλή είσοδο στη γήινη ατμόσφαιρα. Αυτό θα επιτρέψει όχι μόνο τη μεταφορά φορτίων από το διάστημα, αλλά όπως πιστεύουν οι ειδικοί της υπηρεσίας, με ορισμένες τροποποιήσεις, και τη μεταφορά πληρωμάτων.
Την κατασκευή του EXPERT ανέλαβε η ιταλική εταιρεία Thales Alenia Space η οποία υπέγραψε αυτή την εβδομάδα το σχετικό συμβόλαιο με την ESA. Το συνολικό κόστος της αποστολής ανέρχεται στα 30 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 15 εκ. καλύπτουν τα έξοδα των πειραμάτων από ερευνητικά ινστιτούτα και εταιρείες σε όλη την Ευρώπη.
Η εκτόξευση θα γίνει από τον Ειρηνικό Ωκεανό με ρωσικό πύραυλο Volna και αναμένεται να πραγματοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2010. Η προσγείωση θα γίνει στη ρωσική χερσόνησο Kamchatka.
Η Thales εργάζεται επίσης σε ένα άλλο πειραματικό όχημα επανεισόδου, ονόματι IXV (Intermediate Experimental Vehicle). Με αναμενόμενη εκτόξευση το 2012, θα επιτύχει πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες κατά την επανείσοδό του και θα είναι σε θέση να δοκιμάσει συγκεκριμένα υλικά, αλλά και να συγκεντρώσει επιπρόσθετα υπερηχητικά δεδομένα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου