Στο μεταξύ, οι κλιματολόγοι εξετάζουν αν η καθήλωση των αεροσκαφών είχε επίδραση στο κλίμα, όπως είχε παρατηρηθεί να συμβαίνει μετά το κλείσιμο του αμερικανικού εναέριου χώρου λόγω των επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001.
Webcam
Οι ουρανοί μπορεί να έχουν ανοίξει για τα αεροπλάνα, το ηφαίστειο όμως συνεχίζει να εκτοξεύει λάβα, τέφρα και ατμό στη νότια Ισλανδία.
Από τις 14 Απριλίου που ξύπνησε το Αγιαφιγιαπλαγιουρκούλ, περισσότεροι από τέσσερα εκατομμύρια χρήστες από 150 χώρες έχουν συνδεθεί στο eldgos.mila.is για να παρακολουθήσουν την έκρηξη μέσω διαδικτυακής κάμερας.
Ο αριθμός αυτός αποτελεί ρεκόρ για το ισλανδικό Διαδίκτυο, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο διαχειριστής του δικτυακού τόπου.
Χωρίς αεροπλάνα
Το μόνο θετικό από την ηφαιστειακή δραστηριότητα που καθήλωσε τις πτήσεις είναι ότι προσέφερε στους κλιματολόγους μια σπάνια ευκαιρία να μελετήσουν πώς οι αερομεταφορές επηρεάζουν τη θερμοκρασία του πλανήτη.
Οι επιδράσεις της καύσης κηροζίνης ψηλά στην ατμόσφαιρα δεν είναι καλά γνωστές, δεδομένου ότι ο ουρανός είναι πάντα γεμάτος καυσαέρια και υδρατμούς αεροπλάνων και δεν μπορεί να συγκριθεί εύκολα με τον ουρανό όπως ήταν πριν από την εμφάνιση των αερομεταφορών.
Η μόνη ανάλογη εμπειρία στο παρελθόν ήταν το κλείσιμο του αμερικανικού εναέριου χώρου για τρεις ημέρες μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Όπως αναφέρει το Reuters, ο Δρ Ντέιβις Τράβις του Πανεπιστημίου του Ουισκόνσιν είχε διαπιστώσει τότε ότι η καθήλωση των αεροπλάνων συνοδεύτηκε από μεγαλύτερες θερμοκρασιακές διακυμάνσεις στη διάρκεια του 24ωρου.
Η μελέτη κατέληγε στο συμπέρασμα ότι οι αερομεταφορές επηρεάζουν τις θερμοκρασίες, χωρίς όμως να μπορεί να διαπιστώσει αν οι υδρατμοί που αφήνουν πίσω τους τα αεροπλάνα επιτείνουν ή επιβραδύνουν την κλιματική αλλαγή.
Στην περίπτωση του ισλανδικού ηφαιστείου, το φαινόμενο θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να μελετηθεί, καθώς οι επιστήμονες θα πρέπει να απομονώσουν τις επιδράσεις της ίδιας της ηφαιστειακής τέφρας στο κλίμα.
«Η παρουσία ηφαιστειακής τέφρας καθιστά αυτό το συμβάν πολύ δύσκολο να αναλυθεί» δήλωσε ο ίδιος ο Δρ Τράβις.
Σήμερα, οι διεθνείς αεροπορικές πτήσεις εξαιρούνται από το Πρωτόκολλο του Κιότο για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Αυτό θα μπορούσε πάντως να αλλάξει στο μέλλον, δεδομένου ότι αρκετές μελέτες δείχνουν ότι το διοξείδιο του άνθρακα, οι υδρατμοί, τα οξείδια του αζώτου και η αιθάλη που αφήνουν πίσω τους τα αεροπλάνα ευθύνονται για το 2-3 τοις εκατό της ανθρωπογενούς αύξησης της θερμοκρασίας.
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου