Μόσχα
Στο τέλος της ζωής του, ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός (ISS) θα πρέπει να καταστραφεί πέφτοντας στον ωκεανό προκειμένου να μην αφήσει πίσω του διαστημικά σκουπίδια, επιβεβαίωσε την Τετάρτη η ρωσική διαστημική υπηρεσία.
Ο ISS άρχισε να συναρμολογείται σε τροχιά το 1998 και αρχικά προγραμματιζόταν να παραμείνει στο Διάστημα για 15 χρόνια. Τελικά, όμως, οι διεθνείς εταίροι του προγράμματος -ΗΠΑ, Ευρώπη, Ρωσία, Καναδάς, Ιαπωνία- αποφάσισαν να παρατείνουν τη λειτουργία του μέχρι τουλάχιστον το 2020.
«Όταν ολοκληρώσει το έργο του, θα αναγκαστούμε να βυθίσουμε τον ISS. Δεν μπορεί να παραμείνει σε τροχιά. Είναι υπερβολικά μεγάλος, υπερβολικά περίπλοκος και θα άφηνε πίσω του πολλά σκουπίδια» δήλωσε, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, ο υποδιευθυντής της Roscosmos Βιτάλι Νταβίντοφ.
Έπειτα από έξι δεκαετίες συνεχών εκτοξεύσεων διαστημικών αποστολών, τα τροχιακά σκουπίδια έχουν αρχίσει να εξελίσσονται σε σοβαρό πονοκέφαλο. Σε ένα πρωτοφανές περιστατικό το 2009, ένας χαλασμένος σοβιετικός δορυφόρος συγκρούστηκε με έναν αμερικανικό δορυφόρο επικοινωνιών και γέμισε τη διαστημική γειτονιά της Γης με χιλιάδες επικίνδυνα θραύσματα.
Ο ίδιος ο ISS έχει επανειλημμένα απειληθεί από διερχόμενα αντικείμενα, τα οποία συνήθως έχουν μέγεθος μερικών εκατοστών, κινούνται όμως με μεγάλη ταχύτητα και θα μπορούσαν να προκαλέσουν ρήγμα.
Το τελευταίο περιστατικό σημειώθηκε πριν από λίγες εβδομάδες, όταν το πλήρωμα του σταθμού πήρε εντολή να καταφύγει στις κάψουλες διαφυγής μέχρι να περάσει ο κίνδυνος από ένα διερχόμενο αδέσποτο αντικείμενο.
To συμβάν συνέπεσε με την άφιξη στον σταθμό του Atlantis, στην τελευταία αποστολή διαστημικού λεωφορείου. H NASA αποφάσισε να παροπλίσει το στόλο της για να αφοσιωθεί στον ISS, αναθέτοντας σε ιδιωτικές εταιρείες την ανάπτυξη νέων σκαφών.
Αυτό σημαίνει ότι μόνο τα ρωσικά Soyuz θα μπορούν να μεταφέρουν πληρώματα από και προς τον σταθμό.
Τα Soyuz ήταν εξάλλου τα σκάφη που εξυπηρετούσαν τον ρωσικό σταθμό MIR μέχρι την ελεγχόμενη καταστροφή του στον Ειρηνικό το 2001 (ένθετη αριστερά).
Ο ISS άρχισε να συναρμολογείται σε τροχιά το 1998 και αρχικά προγραμματιζόταν να παραμείνει στο Διάστημα για 15 χρόνια. Τελικά, όμως, οι διεθνείς εταίροι του προγράμματος -ΗΠΑ, Ευρώπη, Ρωσία, Καναδάς, Ιαπωνία- αποφάσισαν να παρατείνουν τη λειτουργία του μέχρι τουλάχιστον το 2020.
«Όταν ολοκληρώσει το έργο του, θα αναγκαστούμε να βυθίσουμε τον ISS. Δεν μπορεί να παραμείνει σε τροχιά. Είναι υπερβολικά μεγάλος, υπερβολικά περίπλοκος και θα άφηνε πίσω του πολλά σκουπίδια» δήλωσε, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, ο υποδιευθυντής της Roscosmos Βιτάλι Νταβίντοφ.
Έπειτα από έξι δεκαετίες συνεχών εκτοξεύσεων διαστημικών αποστολών, τα τροχιακά σκουπίδια έχουν αρχίσει να εξελίσσονται σε σοβαρό πονοκέφαλο. Σε ένα πρωτοφανές περιστατικό το 2009, ένας χαλασμένος σοβιετικός δορυφόρος συγκρούστηκε με έναν αμερικανικό δορυφόρο επικοινωνιών και γέμισε τη διαστημική γειτονιά της Γης με χιλιάδες επικίνδυνα θραύσματα.
Ο ίδιος ο ISS έχει επανειλημμένα απειληθεί από διερχόμενα αντικείμενα, τα οποία συνήθως έχουν μέγεθος μερικών εκατοστών, κινούνται όμως με μεγάλη ταχύτητα και θα μπορούσαν να προκαλέσουν ρήγμα.
Το τελευταίο περιστατικό σημειώθηκε πριν από λίγες εβδομάδες, όταν το πλήρωμα του σταθμού πήρε εντολή να καταφύγει στις κάψουλες διαφυγής μέχρι να περάσει ο κίνδυνος από ένα διερχόμενο αδέσποτο αντικείμενο.
To συμβάν συνέπεσε με την άφιξη στον σταθμό του Atlantis, στην τελευταία αποστολή διαστημικού λεωφορείου. H NASA αποφάσισε να παροπλίσει το στόλο της για να αφοσιωθεί στον ISS, αναθέτοντας σε ιδιωτικές εταιρείες την ανάπτυξη νέων σκαφών.
Αυτό σημαίνει ότι μόνο τα ρωσικά Soyuz θα μπορούν να μεταφέρουν πληρώματα από και προς τον σταθμό.
Τα Soyuz ήταν εξάλλου τα σκάφη που εξυπηρετούσαν τον ρωσικό σταθμό MIR μέχρι την ελεγχόμενη καταστροφή του στον Ειρηνικό το 2001 (ένθετη αριστερά).
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου