Ακρωτήριο Κανάβεραλ
Το πρώτο εμπορικό σκάφος που μίσθωσε η
NASA για τον ανεφοδιασμό του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού αποσυνδέθηκε από το
τροχιακό συγκρότημα το πρωί της Πέμπτης και έπεσε με αλεξίπτωτο στον Ειρηνικό
στις 18.42 ώρα Ελλάδας. Η επιτυχία της πρώτης αυτής αποστολής ανοίγει τώρα το
δρόμο για την απελευθέρωση της αγοράς των διαστημικών μεταφορών.
«Εξαιρετική δουλειά παιδιά» είπε το Κέντρο Ελέγχου στο Χιούστον όταν οι αστροναύτες του ISS απελευθέρωσαν το Dragon στο Διάστημα, χρησιμοποιώντας το ρομποτικό γερανό του σταθμού. Λίγο αργότερα, γύρω στις 13.00 ώρα Ελλάδας, το Dragon βρισκόταν έξω από την περιοχή γύρω από τον ISS που ελέγχει η NASA και πέρασε στην αποκλειστική δικαιοδοσία της SpaceX, της καλιφορνέζικης εταιρείας που το ανέπτυξε.
Ήταν μια στιγμή-ορόσημο στο σχέδιο των ΗΠΑ να αναθέσουν σε ιδιώτες τις μεταφορές από και προς τον ISS, προκειμένου να εστιαστεί η NASA στην ανάπτυξη ενός διαφορετικού σκάφους, για αποστολές στους αστεροειδείς και τελικά στον Άρη.
Μετά τον παροπλισμό των διαστημικών λεωφορείων, οι μη επανδρωμένες αποστολές ανεφοδιασμού έχουν ανατεθεί σε ευρωπαϊκά, ιαπωνικά και ρωσικά ρομποτικά σκάφη, ενώ τα μόνα σκάφη που μπορούν να μεταφέρουν πληρώματα είναι τα ρωσικά Soyuz.
Η κωνική κάψουλα με την ελαφρώς ρετρό εμφάνιση μετέφερε στο πολυεθνικό εργαστήριο του ISS σχεδόν μισό τόνο προμηθειών. Στη διάρκεια της πενθήμερης παραμονής της, το εξαμελές πλήρωμα του σταθμού παρέλαβε το φορτίο και στη συνέχεια γέμισε το σκάφος με παλιά μηχανήματα και πειραματικό εξοπλισμό που πρέπει να επιστρέψει στη Γη.
Όπως οι κάψουλες των αποστολών Apollo της δεκαετίας του 1960, το Dragon είναι σχεδιασμένο να προσθαλασσώνεται με αλεξίπτωτο στον ωκεανό, από όπου θα ανακτάται για να επαναχρησιμοποιηθεί έως και πέντε φορές.
Δεδομένου ότι η πρώτη εμπορική αποστολή του Dragon θεωρείται δοκιμαστική, η NASA δεν ήθελε να διακινδυνεύσει να γεμίσει την κάψουλα με υλικά κρίσιμης σημασίας.
Η κάψουλα προσθαλασσώθηκε περίπου 900 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Λος Άντζελες. Εκεί περισυνελέγη από την ιδιωτική εταιρεία American Marine Corp. προκειμένου να μεταφερθεί στο λιμάνι του Λος Άντζελες, ένα ταξίδι που αναμένεται να διαρκέσει δύο με τρεις ημέρες.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής, η SpaceX πρόκειται να λάβει συνολικά 1,6 δισ. δολάρια από τη NASA για τουλάχιστον 12 ακόμα αποστολές στoν ISS. Σε τρία με τέσσερα χρόνια, η εταιρεία ελπίζει ότι θα έχει τροποποιήσει το Dragon ώστε να χρησιμοποιείται και σε επανδρωμένες πτήσεις.
Υπάρχουν όμως κι άλλες ιδιωτικές εταιρείες που επιδοτούνται από τη NASA για την ανάπτυξη νέων σκαφών.
Ένα δεύτερο εμπορικό μεταγωγικό, το Cygnus της Orbital Sciences Corp., αναμένεται να πραγματοποιήσει την παρθενική αποστολή του στον ISS εντός του έτους.
«Εξαιρετική δουλειά παιδιά» είπε το Κέντρο Ελέγχου στο Χιούστον όταν οι αστροναύτες του ISS απελευθέρωσαν το Dragon στο Διάστημα, χρησιμοποιώντας το ρομποτικό γερανό του σταθμού. Λίγο αργότερα, γύρω στις 13.00 ώρα Ελλάδας, το Dragon βρισκόταν έξω από την περιοχή γύρω από τον ISS που ελέγχει η NASA και πέρασε στην αποκλειστική δικαιοδοσία της SpaceX, της καλιφορνέζικης εταιρείας που το ανέπτυξε.
Ήταν μια στιγμή-ορόσημο στο σχέδιο των ΗΠΑ να αναθέσουν σε ιδιώτες τις μεταφορές από και προς τον ISS, προκειμένου να εστιαστεί η NASA στην ανάπτυξη ενός διαφορετικού σκάφους, για αποστολές στους αστεροειδείς και τελικά στον Άρη.
Μετά τον παροπλισμό των διαστημικών λεωφορείων, οι μη επανδρωμένες αποστολές ανεφοδιασμού έχουν ανατεθεί σε ευρωπαϊκά, ιαπωνικά και ρωσικά ρομποτικά σκάφη, ενώ τα μόνα σκάφη που μπορούν να μεταφέρουν πληρώματα είναι τα ρωσικά Soyuz.
Η κωνική κάψουλα με την ελαφρώς ρετρό εμφάνιση μετέφερε στο πολυεθνικό εργαστήριο του ISS σχεδόν μισό τόνο προμηθειών. Στη διάρκεια της πενθήμερης παραμονής της, το εξαμελές πλήρωμα του σταθμού παρέλαβε το φορτίο και στη συνέχεια γέμισε το σκάφος με παλιά μηχανήματα και πειραματικό εξοπλισμό που πρέπει να επιστρέψει στη Γη.
Όπως οι κάψουλες των αποστολών Apollo της δεκαετίας του 1960, το Dragon είναι σχεδιασμένο να προσθαλασσώνεται με αλεξίπτωτο στον ωκεανό, από όπου θα ανακτάται για να επαναχρησιμοποιηθεί έως και πέντε φορές.
Δεδομένου ότι η πρώτη εμπορική αποστολή του Dragon θεωρείται δοκιμαστική, η NASA δεν ήθελε να διακινδυνεύσει να γεμίσει την κάψουλα με υλικά κρίσιμης σημασίας.
Η κάψουλα προσθαλασσώθηκε περίπου 900 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Λος Άντζελες. Εκεί περισυνελέγη από την ιδιωτική εταιρεία American Marine Corp. προκειμένου να μεταφερθεί στο λιμάνι του Λος Άντζελες, ένα ταξίδι που αναμένεται να διαρκέσει δύο με τρεις ημέρες.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής, η SpaceX πρόκειται να λάβει συνολικά 1,6 δισ. δολάρια από τη NASA για τουλάχιστον 12 ακόμα αποστολές στoν ISS. Σε τρία με τέσσερα χρόνια, η εταιρεία ελπίζει ότι θα έχει τροποποιήσει το Dragon ώστε να χρησιμοποιείται και σε επανδρωμένες πτήσεις.
Υπάρχουν όμως κι άλλες ιδιωτικές εταιρείες που επιδοτούνται από τη NASA για την ανάπτυξη νέων σκαφών.
Ένα δεύτερο εμπορικό μεταγωγικό, το Cygnus της Orbital Sciences Corp., αναμένεται να πραγματοποιήσει την παρθενική αποστολή του στον ISS εντός του έτους.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες
από Associated Press
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου