Ακρωτήριο Κανάβεραλ, Φλόριντα
Έπειτα από ολιγοήμερη καθυστέρηση, λόγω
προβλήματος στις επικοινωνίες μεταξύ των δύο σκαφών, η μη επανδρωμένη κάψουλα
Cygnus προσδέθηκε την Κυριακή στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) μεταφέροντας
700 κιλά προμηθειών.
Η παρθενική πτήση του Κύκνου είναι ένα από τα τελευταία στάδια στο σχέδιο της ΝASA να ιδιωτικοποιήσει τις αποστολές σε χαμηλή γήινη τροχιά -αρχικά τις μη επανδρωμένες και αργότερα τις αποστολές πληρωμάτων.
H εξοικονόμηση πόρων, μετά και τον παροπλισμό των διαστημικών λεωφορείων, θα επιτρέψει στη NASA να εστιάσει στις εξερευνητικές επανδρωμένες αποστολές πέρα από την τροχιά της Σελήνης.
Το Cygnus αναπτύχθηκε από την Orbital Sciences Corporation, η οποία έχει εξασφαλίσει συμβόλαιο της NASA, ύψους 1,9 δισ. δολαρίων, το οποίο που προβλέπει οκτώ αποστολές ανεφοδιασμού στον ISS μέχρι το 2016.
Η πρώτη εταιρεία που ολοκλήρωσε αποστολή ανεφοδιασμού στον ISS ήταν η SpaceX, της οποίας η κάψουλα Dragon συνδέθηκε για πρώτη φορά στο τροχιακό συγκρότημα τον Μάιο του 2012. Το συμβόλαιο των 1,6 δισ. δολαρίων που έχει υπογράψει με τη NASA προβλέπει δέκα ακόμα αποστολές.
Σε επόμενη φάση, τόσο το Dragon όσο και το Cygnus θα μπορούσαν να τροποποιηθούν ώστε να χρησιμοποιούνται και σε επανδρωμένες αποστολές σε χαμηλή γήινη τροχιά, είτε για τη NASA είτε για ιδιώτες.
Σε αντίθεση με το Dragon, το Cygnus δεν μπορεί να επιστρέψει στη Γη.
Θα παραμείνει συνδεδεμένο στον ISS για περίπου ένα μήνα, και στη συνέχεια θα αφεθεί να αυτοκαταστραφεί φλεγόμενο πάνω από τον Ειρηνικό.
Το σκάφος σχεδιαζόταν αρχικά να συνδεθεί στον ISS την περασμένη Κυριακή, ωστόσο η επιχείρηση αναβλήθηκε λόγω προβλήματος λογισμικού που επηρέασε την αυτοματοποιημένη επικοινωνία της κάψουλας με το σταθμό.
Το πρόβλημα επιλύθηκε και η κάψουλα πλησίασε το σταθμό σε απόσταση δέκα μέτρων χρησιμοποιώντας GPS, αποστασιόμετρα λέιζερ καθώς και ένα σύστημα αδρανειακής πλοήγησης.
Συνελήφθη τελικά από το ρομποτικό βραχίονα Canadarm του ISS και μεταφέρθηκε στη θυρίδα πρόσδεσης.
Βαγγέλης Πρατικάκης
Η παρθενική πτήση του Κύκνου είναι ένα από τα τελευταία στάδια στο σχέδιο της ΝASA να ιδιωτικοποιήσει τις αποστολές σε χαμηλή γήινη τροχιά -αρχικά τις μη επανδρωμένες και αργότερα τις αποστολές πληρωμάτων.
H εξοικονόμηση πόρων, μετά και τον παροπλισμό των διαστημικών λεωφορείων, θα επιτρέψει στη NASA να εστιάσει στις εξερευνητικές επανδρωμένες αποστολές πέρα από την τροχιά της Σελήνης.
Το Cygnus αναπτύχθηκε από την Orbital Sciences Corporation, η οποία έχει εξασφαλίσει συμβόλαιο της NASA, ύψους 1,9 δισ. δολαρίων, το οποίο που προβλέπει οκτώ αποστολές ανεφοδιασμού στον ISS μέχρι το 2016.
Η πρώτη εταιρεία που ολοκλήρωσε αποστολή ανεφοδιασμού στον ISS ήταν η SpaceX, της οποίας η κάψουλα Dragon συνδέθηκε για πρώτη φορά στο τροχιακό συγκρότημα τον Μάιο του 2012. Το συμβόλαιο των 1,6 δισ. δολαρίων που έχει υπογράψει με τη NASA προβλέπει δέκα ακόμα αποστολές.
Σε επόμενη φάση, τόσο το Dragon όσο και το Cygnus θα μπορούσαν να τροποποιηθούν ώστε να χρησιμοποιούνται και σε επανδρωμένες αποστολές σε χαμηλή γήινη τροχιά, είτε για τη NASA είτε για ιδιώτες.
Σε αντίθεση με το Dragon, το Cygnus δεν μπορεί να επιστρέψει στη Γη.
Θα παραμείνει συνδεδεμένο στον ISS για περίπου ένα μήνα, και στη συνέχεια θα αφεθεί να αυτοκαταστραφεί φλεγόμενο πάνω από τον Ειρηνικό.
Το σκάφος σχεδιαζόταν αρχικά να συνδεθεί στον ISS την περασμένη Κυριακή, ωστόσο η επιχείρηση αναβλήθηκε λόγω προβλήματος λογισμικού που επηρέασε την αυτοματοποιημένη επικοινωνία της κάψουλας με το σταθμό.
Το πρόβλημα επιλύθηκε και η κάψουλα πλησίασε το σταθμό σε απόσταση δέκα μέτρων χρησιμοποιώντας GPS, αποστασιόμετρα λέιζερ καθώς και ένα σύστημα αδρανειακής πλοήγησης.
Συνελήφθη τελικά από το ρομποτικό βραχίονα Canadarm του ISS και μεταφέρθηκε στη θυρίδα πρόσδεσης.
Βαγγέλης Πρατικάκης
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου