Ακρωτήριο
Κανάβεραλ, Φλόριντα
Για πρώτη
φορά στην ιστορία των διαστημικών επιχειρήσεων, πύραυλος της αμερικανικής
εταιρείας SpaceX έθεσε σε τροχιά 11 τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους και μετά
επέστρεψε άθικτος στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ για να χρησιμοποιηθεί εκ νέου -ένα
κατόρθωμα που υπόσχεται να μειώσει δραστικά το κόστος των διαστημικών
αποστολών.
«Καλωσήρθες πίσω μωρό μου!» έγραψε στο Twitter ο Έλον Μασκ, o περιπετειώδης διευθύνων σύμβουλος της SpaxeX και της εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Motors.
O αναβαθμισμένος πύραυλος Falcon 9 της εταιρείας, με ύψος όσο ένα κτήριο 23 ορόφων, εκτοξεύτηκε τα ξημερώματα της Τρίτης ώρα Ελλάδας από τη Φλόριντα.
Δύο λεπτά μετά την πυροδότηση, σε ύψος περίπου 200 χιλιομέτρων, το κατώτερο στάδιο του πυραύλου αποσυνδέθηκε από το δεύτερο στάδιο με το φορτίο και άρχισε την πορεία καθόδου. Χρειάστηκε μόλις 7 λεπτά για να επιστρέψει στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ, οπότε ανέπτυξε τέσσερα σκέλη προσεδάφισης και προσεδαφίστηκε κατακόρυφα σε ειδική εξέδρα που νοικιάζει η SpaceX από την αμερικανική πολεμική αεροπορία.
Το βίντεο με ολόκληρη την επιχείρηση εκτόξευσης και προσεδάφισης διαρκεί 46 λεπτά
Το δεύτερο στάδιο του πυραύλου συνέχισε στο μεταξύ την ανοδική πορεία του και έθεσε σε τροχιά 11 μικρούς δορυφόρους τηλεπικοινωνιών της εταιρείας OrbComm, σε ύψος 800 χιλιομέτρων.
Η αλήθεια είναι ότι η προσεδάφιση της SpaceX δεν είναι η πρώτη: μόλις τον περασμένο μήνα, η εταιρεία Blue Origin του Τζεφ Μπέζος, ιδρυτή της Amazon, κατάφερε να προσεδαφίσει στο Τέξας το κατώτερο στάδιο ενός πυραύλου που προορίζεται για ταξίδια αναψυχής στο όριο του Διαστήματος.
Η διαφορά είναι ότι ο πύραυλος της Blue Origin είναι πολύ μικρότερος και προορίζεται μόνο για υποτροχιακές αποστολές -οι οποίες δεν έχουν αρκετή ταχύτητα για να τεθεί το σκάφος σε τροχιά. Ο Falcon 9, αντίθετα, μπορεί να μεταφέρει φορτία σε τροχιά και να ανεφοδιάζει τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΙSS), ενώ από τα τέλη της δεκαετίας προγραμματίζεται να χρησιμοποιηθεί και σε επανδρωμένες αμερικανικές αποστολές.
Η SpaceX, η οποία έχει εξασφαλίσει συμβόλαιο 1,6 δισ. δολαρίων για τον ανεφοδιασμό του ISS για λογαριασμό της NASA, είχε υποστεί μια σημαντική απώλεια τον Αύγουστο, όταν ένας μη επανδρωμένος Falcon 9 εξερράγη λίγο μετά την εκτόξευση προς το πολυεθνικό τροχιακό εργαστήριο.
Είχαν περάσει μόλις λίγοι μήνες από την προηγούμενη απόπειρα προσεδάφισης χρησιμοποιημένου Falcon 9 σε πλωτή εξέδρα, η οποία όμως κατέληξε σε θεαματική αποτυχία.
Έχοντας πια αποδείξει ότι η ιδέα των επαναχρησιμοποιούμενων πυραύλων είναι πια εφικτή, ο Έλον Μασκ θεωρεί πως βρίσκεται σε καλό δρόμο για τον απώτατο στόχο του: η εκτόξευση της Τρίτης, δήλωσε, «ήταν ένα κρίσιμο βήμα προκειμένου να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια πόλη στον Άρη».
«Όλα γι' αυτό γίνονται» είπε στους δημοσιογράφους.
Βαγγέλης Πρατικάκης
«Καλωσήρθες πίσω μωρό μου!» έγραψε στο Twitter ο Έλον Μασκ, o περιπετειώδης διευθύνων σύμβουλος της SpaxeX και της εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Motors.
O αναβαθμισμένος πύραυλος Falcon 9 της εταιρείας, με ύψος όσο ένα κτήριο 23 ορόφων, εκτοξεύτηκε τα ξημερώματα της Τρίτης ώρα Ελλάδας από τη Φλόριντα.
Δύο λεπτά μετά την πυροδότηση, σε ύψος περίπου 200 χιλιομέτρων, το κατώτερο στάδιο του πυραύλου αποσυνδέθηκε από το δεύτερο στάδιο με το φορτίο και άρχισε την πορεία καθόδου. Χρειάστηκε μόλις 7 λεπτά για να επιστρέψει στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ, οπότε ανέπτυξε τέσσερα σκέλη προσεδάφισης και προσεδαφίστηκε κατακόρυφα σε ειδική εξέδρα που νοικιάζει η SpaceX από την αμερικανική πολεμική αεροπορία.
Το βίντεο με ολόκληρη την επιχείρηση εκτόξευσης και προσεδάφισης διαρκεί 46 λεπτά
Το δεύτερο στάδιο του πυραύλου συνέχισε στο μεταξύ την ανοδική πορεία του και έθεσε σε τροχιά 11 μικρούς δορυφόρους τηλεπικοινωνιών της εταιρείας OrbComm, σε ύψος 800 χιλιομέτρων.
Η αλήθεια είναι ότι η προσεδάφιση της SpaceX δεν είναι η πρώτη: μόλις τον περασμένο μήνα, η εταιρεία Blue Origin του Τζεφ Μπέζος, ιδρυτή της Amazon, κατάφερε να προσεδαφίσει στο Τέξας το κατώτερο στάδιο ενός πυραύλου που προορίζεται για ταξίδια αναψυχής στο όριο του Διαστήματος.
Η διαφορά είναι ότι ο πύραυλος της Blue Origin είναι πολύ μικρότερος και προορίζεται μόνο για υποτροχιακές αποστολές -οι οποίες δεν έχουν αρκετή ταχύτητα για να τεθεί το σκάφος σε τροχιά. Ο Falcon 9, αντίθετα, μπορεί να μεταφέρει φορτία σε τροχιά και να ανεφοδιάζει τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΙSS), ενώ από τα τέλη της δεκαετίας προγραμματίζεται να χρησιμοποιηθεί και σε επανδρωμένες αμερικανικές αποστολές.
Η SpaceX, η οποία έχει εξασφαλίσει συμβόλαιο 1,6 δισ. δολαρίων για τον ανεφοδιασμό του ISS για λογαριασμό της NASA, είχε υποστεί μια σημαντική απώλεια τον Αύγουστο, όταν ένας μη επανδρωμένος Falcon 9 εξερράγη λίγο μετά την εκτόξευση προς το πολυεθνικό τροχιακό εργαστήριο.
Είχαν περάσει μόλις λίγοι μήνες από την προηγούμενη απόπειρα προσεδάφισης χρησιμοποιημένου Falcon 9 σε πλωτή εξέδρα, η οποία όμως κατέληξε σε θεαματική αποτυχία.
Έχοντας πια αποδείξει ότι η ιδέα των επαναχρησιμοποιούμενων πυραύλων είναι πια εφικτή, ο Έλον Μασκ θεωρεί πως βρίσκεται σε καλό δρόμο για τον απώτατο στόχο του: η εκτόξευση της Τρίτης, δήλωσε, «ήταν ένα κρίσιμο βήμα προκειμένου να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια πόλη στον Άρη».
«Όλα γι' αυτό γίνονται» είπε στους δημοσιογράφους.
Βαγγέλης Πρατικάκης
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου