Άρλινγκτον,
Βιρτζίνια
Η επιστροφή
των υπερηχητικών επιβατικών αεροπλάνων έρχεται πιο κοντά: η NASA ότι ξεκινά το
σχεδιασμό ενός αεροσκάφους που θα ξεπερνά την ταχύτητα του ήχου χωρίς να
παράγει ισχυρούς «υπερηχητικούς κρότους» -το πρόβλημα που εμπόδιζε τα Concorde
να πετούν πάνω από ξηρά.
Όταν ένα οποιοδήποτε αεροσκάφος κινείται στον αέρα, παράγει κύματα πίεσης μπροστά και πίσω του, τα οποία κινούνται με την ταχύτητα του ήχου (1.225 χλμ/ώρα στο επίπεδο της θάλασσας και τους 20 βαθμούς Κελσίου). Όταν το αεροσκάφος ξεπεράσει αυτήν την ταχύτητα, ουσιαστικά συμπιέζει τα κύματα μπροστά του και τα ενώνει σε ένα ισχυρότερο κρουστικό κύμα.
Το κρουστικό αυτό κύμα μεταφέρει μεγάλες ποσότητες ηχητικής ενέργειας, και όταν φτάσει στο έδαφος γίνεται αντιληπτό σαν ισχυρός κρότος ή έκρηξη.
Οι υπερηχητικοί κρότοι είναι τόσο ενοχλητικοί ώστε το Concorde, το πρώτο και τελευταίο μέχρι σήμερα υπερηχητικό επιβατικό αεροπλάνο, σε χρήση από το 1976 μέχρι το 2003, ανάγκασε τις αρχές να απαγορεύσουν τις εμπορικές υπερηχητικές ταχύτητες πάνω από την ξηρά -μια απαγόρευση που ισχύει και σήμερα,
Για να είναι οικονομικά βιώσιμα, τα υπερηχητικά επιβατικά του μέλλοντος πρέπει να γίνουν μακρά πιο ήσυχα -τις τελευταίες δεκαετίες έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος, λέει η NASA: με τον κατάλληλο σχεδιασμό της ατράκτου, των φτερών και των κινητήρων, οι κρότοι γίνουν πολύ πιο ήσυχοι.
Η NASA αναθέτει τώρα στην Lockheed Martin να σχεδιάζει ένα πειραματικό υπερηχητικό αεροσκάφος, στο μισό μέγεθος από ό,τι το μελλοντικό επιβατικό τζετ, το οποίο θα μπορούσε να αρχίσει δοκιμαστικές πτήσεις γύρω στο 2020. Η Lockheed Martin θα λάβει περίπου 20 εκατομμύρια δολάρια για να παρουσιάσει ένα πρώτο σχέδιο εντός περίπου 17 μηνών.
Αν το σχέδιο προχωρήσει χωρίς προβλήματα, οι υπερηχητικές εμπορικές πτήσεις θα έχουν μια δεύτερη ευκαιρία.
Βαγγέλης Πρατικάκης
Όταν ένα οποιοδήποτε αεροσκάφος κινείται στον αέρα, παράγει κύματα πίεσης μπροστά και πίσω του, τα οποία κινούνται με την ταχύτητα του ήχου (1.225 χλμ/ώρα στο επίπεδο της θάλασσας και τους 20 βαθμούς Κελσίου). Όταν το αεροσκάφος ξεπεράσει αυτήν την ταχύτητα, ουσιαστικά συμπιέζει τα κύματα μπροστά του και τα ενώνει σε ένα ισχυρότερο κρουστικό κύμα.
Το κρουστικό αυτό κύμα μεταφέρει μεγάλες ποσότητες ηχητικής ενέργειας, και όταν φτάσει στο έδαφος γίνεται αντιληπτό σαν ισχυρός κρότος ή έκρηξη.
Οι υπερηχητικοί κρότοι είναι τόσο ενοχλητικοί ώστε το Concorde, το πρώτο και τελευταίο μέχρι σήμερα υπερηχητικό επιβατικό αεροπλάνο, σε χρήση από το 1976 μέχρι το 2003, ανάγκασε τις αρχές να απαγορεύσουν τις εμπορικές υπερηχητικές ταχύτητες πάνω από την ξηρά -μια απαγόρευση που ισχύει και σήμερα,
Για να είναι οικονομικά βιώσιμα, τα υπερηχητικά επιβατικά του μέλλοντος πρέπει να γίνουν μακρά πιο ήσυχα -τις τελευταίες δεκαετίες έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος, λέει η NASA: με τον κατάλληλο σχεδιασμό της ατράκτου, των φτερών και των κινητήρων, οι κρότοι γίνουν πολύ πιο ήσυχοι.
Η NASA αναθέτει τώρα στην Lockheed Martin να σχεδιάζει ένα πειραματικό υπερηχητικό αεροσκάφος, στο μισό μέγεθος από ό,τι το μελλοντικό επιβατικό τζετ, το οποίο θα μπορούσε να αρχίσει δοκιμαστικές πτήσεις γύρω στο 2020. Η Lockheed Martin θα λάβει περίπου 20 εκατομμύρια δολάρια για να παρουσιάσει ένα πρώτο σχέδιο εντός περίπου 17 μηνών.
Αν το σχέδιο προχωρήσει χωρίς προβλήματα, οι υπερηχητικές εμπορικές πτήσεις θα έχουν μια δεύτερη ευκαιρία.
Βαγγέλης Πρατικάκης
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου