Στις 12 Μαΐου ξεκινά η δημόσια
διαβούλευση για τη διαμόρφωση των κανόνων που θα διέπουν τις πτήσεις μικρών μη επανδρωμένων αεροσκαφών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η
αρμόδια ευρωπαϊκή υπηρεσία για την ασφάλεια των πτήσεων, EASA δημοσίευσε την
πρότασή της, που αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές των drone, τις απαιτούμενες ικανότητες
των χειριστών, την ασφάλεια και την προστασία της ιδιωτικότητας των ανθρώπων
στο έδαφος.
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας δημοσιεύει μια πρόταση για τους κανόνες λειτουργίας μικρών μη επανδρωμένων αεροσκαφών στην Ευρώπη. Η διαβούλευση για τη διαμόρφωση του τελικού ευρωπαϊκού κανονισμού ξεκινά στις 12 Μάη και ολοκληρώνεται στις 12 Αυγούστου 2017.
Σκοπός της πρότασης αυτής είναι να ορίσει το πλαίσιο στο οποίο τα drone θα πετούν με ασφάλεια και συνεκτιμά τον κίνδυνο για τους ανθρώπους στο έδαφος αλλά και σε άλλα αεροσκάφη, το θέμα της προστασίας του απορρήτου, της ασφάλειας και της προστασίας δεδομένων που εγείρει η χρήση τους.
Καταρχήν, η πρόταση ορίζει τις τεχνικές και λειτουργικές απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν τα drone. Οι τεχνικές προδιαγραφές αναφέρονται μεταξύ άλλων στο λεγόμενο geofencing, ένα σύστημα που επιτρέπει στον χρήστη να ορίσει την περιοχή στην οποία μπορεί να γίνει η πτήση χωρίς το drone να εισέρχεται σε απαγορευμένες ζώνες (που ορίζονται από τα κράτη-μέλη). Αφορούν επίσης στις ικανότητες που απαιτείται να έχει ο χειριστής του drone αλλά και πότε απαιτείται σχετική δήλωση -σε περίπτωση χειρισμού drone βάρους άνω των 250 γραμμαρίων.
Τα drone που πληρούν τις προδιαγραφές (τεχνικές και πτήσης) θα φέρουν το σήμα CE. Επίσης θα είναι αναγνωρίσιμη η τάξη στην οποία εντάσσεται το drone (C0 έως C4). Ανάλογα με την τάξη αυτή, ο χειριστής θα είναι σε θέση να γνωρίζει σε ποιες περιοχές επιτρέπεται να πετάξει το drone και υπό ποιες προϋποθέσεις για τις ικανότητες του χειριστή. Κάθε drone θα συνοδεύεται από ένα ενημερωτικό φυλλάδιο στο οποίο θα αναφέρεται τι επιτρέπεται και τι όχι (αρχείο pdf).
Σύμφωνα με την EASA:
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας δημοσιεύει μια πρόταση για τους κανόνες λειτουργίας μικρών μη επανδρωμένων αεροσκαφών στην Ευρώπη. Η διαβούλευση για τη διαμόρφωση του τελικού ευρωπαϊκού κανονισμού ξεκινά στις 12 Μάη και ολοκληρώνεται στις 12 Αυγούστου 2017.
Σκοπός της πρότασης αυτής είναι να ορίσει το πλαίσιο στο οποίο τα drone θα πετούν με ασφάλεια και συνεκτιμά τον κίνδυνο για τους ανθρώπους στο έδαφος αλλά και σε άλλα αεροσκάφη, το θέμα της προστασίας του απορρήτου, της ασφάλειας και της προστασίας δεδομένων που εγείρει η χρήση τους.
Καταρχήν, η πρόταση ορίζει τις τεχνικές και λειτουργικές απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν τα drone. Οι τεχνικές προδιαγραφές αναφέρονται μεταξύ άλλων στο λεγόμενο geofencing, ένα σύστημα που επιτρέπει στον χρήστη να ορίσει την περιοχή στην οποία μπορεί να γίνει η πτήση χωρίς το drone να εισέρχεται σε απαγορευμένες ζώνες (που ορίζονται από τα κράτη-μέλη). Αφορούν επίσης στις ικανότητες που απαιτείται να έχει ο χειριστής του drone αλλά και πότε απαιτείται σχετική δήλωση -σε περίπτωση χειρισμού drone βάρους άνω των 250 γραμμαρίων.
Τα drone που πληρούν τις προδιαγραφές (τεχνικές και πτήσης) θα φέρουν το σήμα CE. Επίσης θα είναι αναγνωρίσιμη η τάξη στην οποία εντάσσεται το drone (C0 έως C4). Ανάλογα με την τάξη αυτή, ο χειριστής θα είναι σε θέση να γνωρίζει σε ποιες περιοχές επιτρέπεται να πετάξει το drone και υπό ποιες προϋποθέσεις για τις ικανότητες του χειριστή. Κάθε drone θα συνοδεύεται από ένα ενημερωτικό φυλλάδιο στο οποίο θα αναφέρεται τι επιτρέπεται και τι όχι (αρχείο pdf).
Σύμφωνα με την EASA:
- Ο χρήστης θα πρέπει να έχει διαρκώς υπό την επίβλεψή του το drone (να πετά σε απόσταση που παραμένει ορατό).
- Η περιοχή πτήσης θα πρέπει να επιλέγεται έτσι ώστε να μην εμποδίζει την ορατότητα του drone.
- Ο χειριστής πρέπει να ελέγχει το drone πριν από κάθε πτήση και να σχεδιάζει τη διαδρομή του.
- Απαραίτητο θεωρείται επίσης να ακολουθούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή με προσοχή.
- Δεν επιτρέπεται η πτήση κοντά σε αεροδρόμια ή ελικοδρόμια.
- Ο χειριστής φέρει την ευθύνη για την αποφυγή συγκρούσεων.
- Απαιτείται άδεια για την πτήση του drone επί πληρωμή
- Η πτήση δεν επιτρέπεται πάνω από σπίτια ή πεζούς
- Πρέπει να απέχει τουλάχιστον 50 μέτρα από την ιδιοκτησία, ανθρώπους ή οχήματα σε ύψος μικρότερο από 150 μέτρα
Η τελική έκδοση του κανονισμού θα
υποβληθεί από την υπηρεσία EASA στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο τέλος του έτους.
- DroneRules.eu: Δείτε επίσης τις Οδηγίες για Επαγγελματίες Χρήστες Drone (στα ελληνικά)
- Ξέρατε ότι... Την Πέμπτη 4 Μαΐου 2017 έγινε παρουσίαση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών της Ελληνικής Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής υπηρεσίας, από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη χαρακτηρίζονται ως «επανάσταση στην έρευνα, διάσωση, ασφάλεια και παρατήρηση», καθώς με πολύ χαμηλό κόστος και ελάχιστους κινδύνους, αναμένεται να προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στις επιχειρήσεις των δύο Σωμάτων Ασφαλείας. Η ΕΛ.ΑΣ. θα διαθέτει έξι μη επανδρωμένα αεροσκάφη -τρία μεγάλα και τρία μικρά- ενώ η πυροσβεστική υπηρεσία τέσσερα.
Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου