Ρομποτικούς εργάτες σε αριθμούς ρεκόρ παραγγέλνουν οι βιομηχανίες των ΗΠΑ και του Καναδά, καθώς πασχίζουν να κρατήσουν τα εργοστάσια ανοιχτά σε μια περίοδο ασυνήθιστης έλλειψης εργατικού δυναμικού.
Μόνο το τρίτο τρίμηνο του 2022, εταιρείας της Βόρειας Αμερικής παρήγγειλαν 12.305 βιομηχανικά ρομπότ αξίας 585 εκατ. δολαρίων, 25% περισσότερες μονάδες σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώνει ο Σύνδεσμος για την Προώθηση της Αυτοματοποίησης (A3).
Χάρη και στα θετικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, η αγορά ρομποτικής στη Β.Αμερική έζησε το καλύτερο εξάμηνό της μέχρι σήμερα, αναφέρει το Reuters.
«Οι εταιρείες πρέπει να παραδώσουν τα προϊόντα τους, οπότε χρειάζονται» περισσότερες λύσεις αυτοματισμού, δήλωσε ο Τζεφ Μπέρνσταϊν, πρόεδρος του Συνδέσμου.
Ρομποτικοί βραχίονες για τη συναρμολόγηση μπαταριών σε εργοστάσιο της Mercedes-Benz στην Αλαμπάμα (Reuters)
Η Eaton Corporation, για παράδειγμα, θα εγκαταστήσει τον επόμενο ενάμιση χρόνο 150 διαφορετικά ρομπότ για την παραγωγή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού στα εργοστάσιά της.
Παραγωγικότητα;
Το κίνητρο για την εγκατάσταση ρομπότ είναι μεγάλο, δεδομένου ότι για κάθε άνεργο αμερικανό αντιστοιχούν δύο κενές θέσεις εργασίες. Ως αποτέλεσμα, οι μισθοί αυξάνονται: το μισθολογικό κόστος αυξήθηκε κατά 5,1% το δεύτερο τρίμηνο σε ετήσια βάση, η μεγαλύτερη άνοδος από τότε που το αμερικανικό υπουργείο Εργασίας άρχισε να συλλέγει στοιχεία το 2001.
Παρόλα αυτά, τα ρομπότ δεν έχουν αυξήσει την παραγωγικότητα, τουλάχιστον προς το παρόν –το δεύτερο τρίμηνο η παραγωγικότητα στις ΗΠΑ παρουσίασε την πιο απότομη πτώση από τότε που η κυβέρνηση παρακολουθεί τον δείκτη το 1948.
Μια πιθανή εξήγηση γι’ αυτό είναι η πανδημία Covid-19, η οποία προκάλεσε κύμα φυγής των εργαζομένων, το οποίο δεν έχει ακόμα αντιστραφεί πλήρως. Επιπλέον, η πτώση της παραγωγικότητας είναι αναμενόμενη για τους εργαζομένους που αλλάζουν θέση ή καριέρα.
Ακόμα, η πρόσφατη αύξηση στην απασχόληση αφορά λιγότερο παραγωγικούς κλάδους όπως η ψυχαγωγία και ο τουρισμός, κλάδοι στους οποίους τα ρομπότ δεν βρίσκουν μεγάλη εφαρμογή.
Ο Μπέρνσταϊν της 3A επισήμανε ακόμα ότι οι εταιρείες χρειάζονται χρόνο μέχρι να μάθουν να αξιοποιούν τους ρομποτικούς εργάτες τους στο μέγιστο. «Υπάρχει μια καμπύλη μάθησης» είπε.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση βιομηχανιών που υιοθετούν νέες τεχνολογίες, όπως συμβαίνει με τη στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση. Στις αυτοκινητοβιομηχανίες αντιστοιχούσε το 60% των ρομπότ που παραγγέλθηκαν το δεύτερο τρίμηνο.
Στην Ιαπωνία, τα μισά από τα ρομπότ που πουλάς η FANUC προορίζεται για εργοστάσια αυτοκινήτων, ανέφερε Μάικ Τσίκο, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
«Πρόκειται για επενδύσεις που δεν θα λειτουργήσουν για αρκετά ακόμα χρόνια», κάτι που σημαίνει ότι τα ρομπότ δεν συνεισφέρουν ακόμα στην αύξηση παραγωγικότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου